Yapı Teklif Verileri

 

 
 

Kolay Erişim

 
 
destek@bedavahizmet.com adresini MSN Messenger listenize eklemek için tıklayınız
 

Duyurular

 

YapıTeklif.com dan büyük KAMPANYA!!!...
İş ve talep sahiplerinin iletişim bilgilerine anında erişim fırsatı
ALTIN ÜYELİK...
Yıllık 50 TL
Üstelik Garanti Bankası kredi kartlarına 5 Taksit fırsatıyla
Detaylı bilgi için tıklayın...



İnsan Kaynakları servisimiz hizmetinizde... İnşaat sektörüne yönelik iş ilanları ve özgeçmiş (CV) bankası için tıklayınız.

Firma - Ürün - Hizmet tanıtım sayfalarımız hizmetinizde... Bilgi için tıklayınız.

Değerli yazarlardan inşaat sektörüyle ilgili makaleleri yayınladığımız makaleler bölümümüz yayına girmiştir.

 
 

TEKLİF VERMEK İÇİN

 

 BİZİMLE ÇALIŞMAK İŞ/MALZEME TALEPLERİNE TEKLİF VERMEK İSTEYEN

Kaba ve ince inşaat işlerinde görev almak üzere taşeron firma ve ustalar, yapı malzemecileri, müteahhit, serbest çalışan iç mimar, mühendis, mimar, proje veya çizimle uğraşanlar; sistemimize BEDAVA üye olmak için tıklayınız.

 
 

LINK Değişim Programı

 
ArteYapi.com
İnşaat projeleri ve müteahhitlik hizmetleri

YapiBox.com
YKS, Kapı otomasyon, alüminyum korkuluk, paslanmaz çelik korkuluk ve küpeşte, pvc doğrama sistemleri

TatilUcakOtel.com
Tatil, otel, tatil bölgeleri, gezilecek yerler

Kamboçya’nın Yok Olan Modern Mimarlığı

Kamboçya’nın Yok Olan Modern Mimarlığı

Kızıl Kmerler’in iktidardayken uyguladığı şiddet, Tarihi Angkor Bölgesi ve Angkor Wat Tapınağı, Kamboçya düşünüldüğünde ilk akla gelenlerden. Ancak, bu Güneydoğu Asya ülkesinde, ilerleme inancının ve idealizmin gözle görülür hale geldiği bir dönem de yaşandı. Bugün yok olmaya terkedilen 1945 - 1970 yıllarının Kamboçya mimarisi, bu dönemin tek kalıntısı. Ancak Kmerler Dönemi’nin modern mimarlığı, henüz keşfedilmeden yok olmak üzere.



Bir Fransız Kolonisi olan Kamboçya’nın 1954 yılında bağımsızlığa geçişi, ülke için bir altın çağın başlangıcı niteliğinde. Dünyada günümüze kadar benzeri uygulanmayan bir modernizasyon çalışması başlatan Prens Norodom Sihanouk, sergiler, konferanslar ve spor karşılaşmaları düzenledi. Hiç ara verilmeden inşaatlarına devam edilen havaalanı, tren istasyonu, okul ve bakanlık binası projeleri, ülkenin tüm dünyada tanınmasını sağladı. Bu çalışmalar sonucunda oluşan mimari dil, yeni bir toplumsal ve kültürel anlayışın temelini oluşturdu.

İlk adımları 1930’larda atılan modernizasyon çalışmaları, kolonyal stilden uzaklaşan Fransız şehir plancıları tarafından başlatıldı. Ancak “mimari atılım”, ilk kez henüz 30 yaşında olan ve eğitimini Paris’te tamamlamış mimar Vann Molyvann’ın 1957 yılında Kamboçya Krallığı’nın şef mimarı olmasıyla gözle görülür hale geldi. Devletin üstlendiği tüm inşaatlardan ve dolayısıyla “Yeni Kamboçya”nın mimari kimliğinden sorumlu olan Molyvann, 100 binanın tasarımına imza attı. Molyvann ve onun takipçisi olan plancılar, bugün Kamboçya’nın sahip olduğu kendine özgü mimari kimliğin yaratıcıları.


Central Market, 1972

Kamboçya mimarlığını yaratan en önemli isimlerden biri olan Vann Molyvann, dönemin tek mimarı değil elbette, ancak yarattığı farklar nedeniyle en önemlisi olduğu söylenebilir. Geçmişte de bugünkü gibi ülkenin başkenti olan Phnom Penh, 1950’lerde bir inşaat patlamasının merkezi oldu. 1953 yılında 300.000’e çıkan kent nüfusu, 1960’lı yılların sonlarında neredeyse bir milyona ulaştığında, kentin bir inşaat alanı haline gelmesi kaçınılmaz bir sonuçtu.

İdare binalarının yanı sıra konut üretimi ihtiyacının giderek artması, parsellenen arazilerin yeni kurulan birçok inşaat şirketine verilmesiyle ve bu alanlara geleneksel görünümde konut ve dükkan projelerinin yapılmasıyla sonuçlandı.

Bugün “altın zamanlar” olarak tanımlanan kültürel yaratıcılık döneminde gelişen mimarlık anlayışı, modern Avrupa mimarisi ile yerel mimariyi “Kamboçya Modernizmi” olarak adlandırılabilecek bir tasarım başlığı altında birleştiriyordu. Vann Molyvann’ın her binasında hissedilebilen bu “yerel modernizm” oluşumu, ünlü tapınak kenti Angkor’un yerleşim planından geleneksel iç mimariye kadar mimari kültürün her bileşeninde mevcut. Elbette ülkede yüzyıllardır yaşamı ve dolayısıyla mimari kültürü biçimlendiren iklim faktörünün etkisi de oldukça önemli.


Phnom Penh Ulusal Olimpik Stadyumu (Vann Molyvann, 1964)

Molyvann’ın yapıları arasında bulunan Ulusal Spor Kompleksi, katı simetrisiyle Siem Reap kentinin yakınlarında bulunan ve 9. ve 15. yüzyıllar arasında Kmer İmparatorluğu’nun merkezi olan Angkor bölgesinin mimari strüktürlerini yansıtıyor. Bir başka altın çağ olarak tanımlanabilecek bu yüzyıllar boyunca inşa edilen Bayon ve Angkor Wat Tapınakları, günümüze dek korunmuş. Sarnıçların çevrelediği kent silüetinden doğadan koparılmışcasına yükselen tapınak duvarları, topoğrafya üzerinde katı bir geometri oluşturuyor. Geleneksel Kamboçya mimarisinin Molyvann’ın tasarımlarına çıkış noktası oluşturduğu gözleniyor.


Yabancı Diller Enstitüsü Kütüphanesi (Vann Molyvann, 1972)

1972 yılında tamamlanan Yabancı Diller Enstitüsü Binası ise birbirinden farklı biçimlere sahip yapısal bileşenlerin mekan hissi oluşturacak şekilde konumlandırılmış bir kompozisyonu. Fransız, Rus ve Çinli plancıların ortak çalışmasıyla ortaya çıkmış bir üniversite kampüsü olan Yabancı Diller Enstitüsü’nün yaratıcı bir konstrüksiyonla oluşan kabuğu, başarılı bir mühendislik ve mimari tasarım eseri. Enstitüde, konferans salonları ve kütüphanenin bulunduğu binalar ile ana bina, yükseltilmiş dairesel bir yolla bağlanıyor. Modern mimarinin önemli örneklerinde de rastlanan bu durum, aynı zamanda Angkor’un havuzlar etrafında konumlanan geçitlerinde de söz konusu. Birkaç yüz metre uzunluğundaki bir köprüyle devam eden giriş, iki “naga” (yılan - insan karışımı mitolojik varlık) heykelinin “nöbet tuttuğu” ana bina kapısında son buluyor. Bu da, ülkede “korunmuş” olarak nitelenebilecek birkaç örnekten biri olan dünyaca ünlü Angkor Wat Tapınağı’nın kilometrelerce uzunluktaki girişine bir gönderme.

Molyvann’ın bir diğer eseri olan Chaktomuk Konferans Salonu’nda ise daha farklı göndermeler algılamak mümkün. Tarihsel gelişimi boyunca Kamboçya’nın simgelerinden biri haline gelmiş palmiye ağacının yaprağı, bina planının çıkış noktasını oluşturuyor. Doğadan aldığı referansları “Dünyada gördüklerimizi basitçe tekrarlayamazdık, yeni fikirler üretmeliydik. Bunu da tabii ki bir Kamboçyalı bakış açısıyla yapmalıydık,” cümleleriyle açıklayan Molyvann, her tasarımında bu ilkesini korumuş görünüyor.

Molyvann, sadece başkent Phnom Penh’te değil, diğer kentlerde de birçok binanın tasarımını yaptı. Minimalist Avrupa’nın etkisiyle gelişen bakış açılarını rahatsız edebilecek bu mimarinin yakından incelendiğinde benzeri olmayan bir dünya olduğu ortaya çıkıyor.

Günümüzde Avrupa’da ulaşılmaya çalışılan ve sürekli tartışılan “sürdürülebilirlik”, aslında bu binalar tarafından uzun yıllar önce konu edildi. Bugün, her ne kadar Güneybatı Asya’da ”iklim koşullarına uyumlu yaşam mekanları”, mümkün olabildiğince büyük alanlara etki edebilen klima sistemleri anlamına gelse ve soğutucu cihazlar binaların vazgeçilmez “tasarım” bileşenlerinden olsa da, Molyvann ve çalışma arkadaşları daha akıllıca çözümler bulmuş. Evlerin ayaklar üzerinde yükseldiği ve böylece zeminin altından hava akımı meydana getiren tasarımlar bu çözümlerden biri. Binaların çevresinde bulunan ve çatılarda toplanan yağmur suyunun doldurduğu süs havuzları ise bir diğeri. Pencereler, balkonlar ve çatılardaki koruyucu örtüler de hem iç mekanı aşırı güneşin etkisinden korumak, hem de kentte gölgelik alanlar yaratmak için uyguladıkları bir diğer yöntem. Odalar ise, tüm gün boyunca mümkün olduğu kadar güneşten korunacak şekilde konumlanmış.


Vann Molyvann
Fotoğraf: Fcccambodia


Söz konusu dönemde dünyada birçok örneğine rastlanan çizgisel yapılaşmanın aksine, Kamboçya’da, özellikle de Phnom Penh’in tamamında yapıların bloklar halinde olması dikkat çekiyor. Çizgiselliğe örnek oluşturabilecek birkaç tasarımdan biri ise Vann Molyvann’ın öğrencilerinden Lu Ban Hap’a ait. 300 metre uzunluğundaki bu bina, tasarruflu inşaat modeline bir öneri olarak yapılmış. Konutlardaki tüm mutfak ve banyoların oturma odasının bir uzantısı niteliğindeki terasa açıldığı ve böylece çapraz hava akımının sağlandığı bu bina, bugün kentin marjinal sanatçılarının yanı sıra fahişeler ile kadın ve uyuşturucu tacirleri arasında paylaşılmış ve yıkılmak üzere.

Aylık ortalama geliri 30 Euro olan Kamboçya halkı, bugün adeta hayatta kalma mücadelesi veriyor. Her alanında bozulma, yozlaşma ve baskının hakim olduğu ülkede az sayıda kişi koloniyal mimarinin gösterişliliğine değer biçmeye çalışırken, modern Kmer mimarisinin savunucusu yok gibi görünüyor. Bu kültürel değerlerin -dünya farkında olmasa da- henüz keşfedilemeden tamamen yok olmasının tek sebebi, ülkenin son 30 yıldaki politik durumunun tasarım ve mimarlık bilincinin oluşmasına fırsat vermemiş olması değil. Bunun temelinde, genel eğitim sisteminin ve genç mimarların yetiştiği ortamın yetersizliği yatıyor. Şu anda 82 yaşında olan Vann Molyvann ise mirasının korunması ve ülkenin sürdürülebilir bir şekilde gelişebilmesi için çabalarını sürdürüyor. Mimarın en önemli bazı yapılarından birkaçı çoktan yıkılmış, kalanları da yıkılma tehlikesiyle karşı karşıya. Kamboçya’nın geleceğinin “unutulmuşluğa” dönüşmesi bir yana, geri getirilemeyecek şekilde yok olması söz konusu. Ülkeye altın çağını yaşatan kalkınmaya yönelik politik çabalardan, kendini işine ve kente adamış mimar ve plancılardan, en önemlisi de ilerleme inancından geriye bugün hiçbir şey kalmadı.

Kaynak: Baunetz Yazan: Moritz Henning Çeviren: Burcu

Bu makale 7772 defa okunmuştur.

SAYFA BAŞINA DÖN                                MAKALELER SAYFASINA DÖN